Demony i feminizm/ 3 z 30 dni z książkami

Dlaczego demony i feminizm? Jestem po lekturze książki Jany Oliver "Córka łowcy demonów". Nie powiem, całkiem miła powieść. Recenzja - KLIK


Dzień 3 - Książka, która cię kompletnie zaskoczyła  

Zdecydowanie najtrudniejszy z 30 jak do tej pory :). Pomyślałam: "Ale co to znaczy zaskoczyła? Zakończyła się inaczej niż sądziłam? Miała inną treść niż się spodziewałam?" Przyszedł mi z pomocą internetowy "Słownik Języka Polskiego PWN". Oto jak wyjaśnia słowo "zaskoczyć":
2. «o sytuacjach, zjawiskach: zdarzyć się lub wystąpić nieoczekiwanie dla kogoś»
3. «wprawić kogoś w zdumienie lub zakłopotanie czymś niespodziewanym»*
 
Mam odpowiedź na swoje pytanie. Zatem może to być książka z niespodziewaną treścią, kiedy tytuł sugeruje zupełnie co innego, niż w efekcie czytamy, z czymś nieoczekiwanym w środku, z nieprzewidywalnym zakończeniem. Powyższe badania pozwoliły mi wytypować dwa tytuły. Pierwszy to "Nieobecność Blanki" Antonio Munoz Moliny, malutka powieść, którą kupiłam za osiem złotych w taniej księgarni, by przeczytać na zajęcia z literatury hiszpańskiej. Na czym polegało zaskoczenie, które zgotowała mi "Blanka"? Trudno wyjaśnić. Ta książka to jedno wielkie zaskoczenie. Do dziś kombinuję, jak ją zinterpretować. I myślę, że być może wpadłam już nawet na dość dobry trop :). W każdym razie polecam lekturę. Wspaniała książka. Drugą powieścią jest "Kalamburka" Małgorzaty Musierowicz. Inna niż wszystkie wcześniejsze i późniejsze części "Jeżycjady". Powieść tak mnie zaskoczyła, że odłożyłam ją po lekturze pierwszego rozdziału. Wróciłam, po kilku latach. I już wiem, że było warto.


____________________________________
* http://sjp.pwn.pl/szukaj/zaskoczenie

Komentarze

Popularne posty

Etykiety

Pokaż więcej